آموزش ثبت نام در سایت ایرانیک-ساخت شناسه ایرانیک[nic.ir]


اگر تمایل به ثبت و خرید دامنه ملی(یعنی دامنه با پسوند .ir ) دارید قبل از خرید دامنه حتما بایستی در وب سایت ایرانیک به نشانی nic.ir حتما عضو شده و اقدام به تکمیل تعهدنامه این شرکت کنید تا عضویت شما در سایت nic.ir تکمیل و شناسه کاربری شما در این سایت فعال شود.

پس امروز طی این مطلب خواهیم پرداخت به نحوه عضویت در سایت ایرانیک و همچنین چگونگی تکمیل و ارسال مدارک به شرکت این شرکت. لازم است توجه کنید که فقط عضویت خالی در سایت nic.ir کفایت نکرده و تا زمانیکه مدارک و تعهدنامه را ارسال نکنید اکانت کاربری شما غیر فعال است، بعبارتی اگر با شناسه خود دامنه خریداری نمایید دامنه شما را تایید نخواهند کرد.

برای ثبت تمامی دامنه‌های ملی IR. نیاز به ساخت شناسه ایرنیک خواهید داشت. ساخت این شناسه در سایت ایرنیک رایگان بوده و هزینه‌ای بابت آن از شما دریافت نخواهد شد.
همانطور که اشاره شد خرید دامنه IR. هم از طریق ایرنیک و هم از طریق نمایندگان فروش مانند جوان گستر فراهم است. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد در قیمت‌گذاری دامنه است که در صورت خرید از جوان گستر هزینه دامنه تقریبا به یک سوم خواهد رسید.
هنگام خرید دامنه و ثبت آن نیاز به تایید دامنه توسط ایرنیک است، در این فرآیند ممکن است از شما مشخصات هویتی شخصی یا حقوقی دریافت شود. تا زمانی که این مدارک را برای ایرنیک ارسال نکنید دامنه تایید نخواهد شد.

ثبت نام و تایید مدارک در nic.ir:

برای ساخت شناسه ایرنیک ابتدا به آدرس nic.ir مراجعه کنید. سپس از منوی بالای سایت نشانگر ماوس را روی مشخصه‌های شناسه برده و روی دکمه ساختن شناسه کاربری کلیک کنید. در این صورت صفحه‌ای مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

عضویت در nic.ir

عضویت در nic.ir

حال همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، بسته به نوع دامنه‌ای که قصد خرید آن را دارید، روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کنید. در اینجا چون ما قصد خرید دامنه عادی آی‌آر برای استفاده شخصی را داریم روی گزینه اول یعنی شخص حقیقی کلیک می‌کنیم. در این صورت صفحه ثبت نام به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

حال همانطور که در تصویر نمونه مشاهده می‌کنید کلیه مشخصات خود را به شکل درخواست شده وارد کنید. دقت کنید که در هر فیلد یک نمونه متن قرار داده شده است که باید عینا مشابه همان گزینه فیلد را با زبان خواسته شده(انگلیسی یا فارسی) وارد کنید. فیلدهایی که نیاز به توضیحات دارند شامل موارد زیر هستند.

پرسش محرمانه: این قابلیت برای زمانی تعبیه شده تا اگر زمانی رمز عبور خود را برای ورود به سایت ایرنیک فراموش کردید به کمک آن قادر به بازیابی رمز باشید. در این فیلد باید یک سوال وارد کنید.
سوال پیش فرض که برای نمونه در اینجا ذکر شده What was the name of your first school است که با انتخاب این گزینه باید نام اولین مدرسه‌ای که در آن درس خواندید را وارد کنید. هر سوالی که انتخاب کردید، متناسب با آن باید پاسخ سوال را در فیلد بعدی، یعنی پاسخ محرمانه وارد کنید.

بنابراین هنگام بازیابی رمز این سوال از شما پرسیده می‌شود که باید پاسخ تعیین شده را وارد کنید. (لطفا با دقت پاسخ محرمانه را انتخاب نمایید لذا برای تغییر DNS به آن نیاز خواهید داشت)

رابط‌های مجازی: این بخش برای کنترل دامنه است. کارهایی مثل تغییر نیم‌سرور دامنه و صاحب امتیاز بودن دامنه توسط این بخش تعیین می‌شود. در صورتی که می‌خواهید تغییر نیم سرور دامنه از طریق وب‌سایت جوان گستر فراهم باشد لازم است که این گزینه را روی آزاد برای نمایندگان فروش قرار دهید.

حال که همه موارد را به درستی تکمیل کردید در nic.ir روی دکمه بازنگری کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شده و صحت اطلاعات وارد شده را بررسی کنید.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از اینکه بررسی کردید کلیه اطلاعات وارد شده به درستی درج شده است، نام کامل سازنده شناسه و کد کپچا تصویری را وارد کرده و در نهایت روی دکمه موافقم دریافت شناسه کلیک کنید. کلیک روی این گزینه به معنی قبول تمامی شرایط و قوانین ایرنیک می‌باشد. چند لحظه که منتظر بمانید شناسه ساخته شده و با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

همانطور که در اینجا می‌بینید شناسه ساخته شده و قادر هستید با استفاده از شناسه ساخته شده دامنه خود را خریداری کنید. اطلاعات ورود به شناسه ایرنیک برای شما ایمیل شده است. بنابراین وارد ایمیل خود شده و به کمک نام کاربری و رمز عبور ارسال شده از سوی ایرنیک وارد سایت شوید.

بنابراین وارد سایت ایرنیک شده و این بار از بخش مشخصه‌های شناسه، روی گزینه ورود کلیک کنید تا صفحه‌ای مشابه تصویر زیر نمایش داده شده و به کمک اطلاعات ارسالی در ایمیل وارد حساب کاربری خود شوید.

از آنجایی که رمز شناسه ایرنیک به صورت خودکار ساخته می‌شود، بعد از وارد شدن از شما خواسته می‌شود که رمز خود را تغییر دهید. تا زمانی که این کار را انجام ندهید امکان استفاده از سایت ایرنیک را نخواهید داشت. بنابراین در صفحه‌ای که مشابه تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید، رمز عبور دلخواه را وارد کنید. سپس سوال امنیتی که هنگام ساخت شناسه ایرنیک تعیین کردید به شما نمایش داده می‌شود که باید پاسخ صحیح را برای آن وارد کنید

بعد از وارد کردن اطلاعات فوق روی دکمه نشاندن گذرواژه کلیک کنید تا رمز تغییر یابد. دقت کنید که برای اطمینان از تغییر رمز حتما باید صفحه زیر برای موفقیت آمیز بودن تغییر رمز به شما نمایش داده شود.

حال با استفاده از نام کاربری(شناسه ایرنیک) و رمز عبور جدید وارد سایت ایرنیک شوید و از امکانات آن برای مشاهده دامنه و مدیریت دامنه‌های خود استفاده کنید.

همچنین لازم به ذکر است در آموزش بعدی خواهیم پرداخت به آموزش نحوه خرید دامنه ملی (.ir) از سایت جوان گستر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس : 34220129 - 017

info@javangostar.ir