تفاوت وب سرور لایت اسپید و آپاچی با هم در چیست؟


اگر یک مدیر سرور هستید و با تفاوت های میان دو وب سرور قدرتمند آپاچی و لایت اسپید که مبتنی بر پردازش یا همان فرآیند هستند به خوبی آشنایی ندارید پیشنهاد میشود این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا با انتخاب وب سرور مناسب تحت شرایط مختلف آشنا شوید.

لحظه ای را تصور کنید که وب سرور شما یک کافی شاپ است و مشتریانی که در مغازه هستند، درخواست هایی هستند که وب سرور باید انجام دهد. کدام نوع کافی شاپ به مشتریان خود بهتر سرویس می دهد؟

کافی شاپ بر اساس فرآیند (Apache):

در کافی شاپ مبتنی بر فرآیند، هر کارمند در خدمت یک مشتری است. کارمند سفارش را می گیرد، آماده می کند و پرداخت مشتری را پیگیری می کند.

اگر در مغازه سه مشتری وجود داشته باشد، باید سه کارمند برای خدمت به آن مشتریان داشته باشد. این یک سناریو قابل کنترل در یک فروشگاه است که چند مشتری دارد و یا یک منوی ساده مانند قهوه و دونات دارد.

اما چه اتفاقی می افتد زمانی که ده مشتری در مغازه وجود دارد؟ و هر یک از آنها یک نوشیدنی یا سفارش متفاوت را دارند ؟ یکی بستنی می خواهد یکی قهوه یکی کیک و یکی آب میوه و یکی …

سه مشتری اول احتمالا بسیار سریع سفارش خودشون را دریافت خواهند کرد.

اما هفت نفر دیگر؟ آنها صبر زیادی خواهند داشت. بسیاری از مشتریان این نوع صبر و شکیبایی را نخواهند داشت و به جای دیگری میروند.

برای حل مشکل کارایی در کافی شاپ مبتنی بر فرآیند، شما نیاز به کارکنان بیشتری دارید. و برای اینکه همه کارکنان اضافی را در پشت پیشخوان قرار دهید، باید فروشگاه خود را گسترش دهید، حتی ممکن است لازم باشد به یک مکان بزرگتر بروید.

چنین موردی با وب سرور Apache مبتنی بر پردازش است. به منظور مقابله با تعداد زیادی از درخواست ها، شما نیاز به فرایندهای بیشتری دارید، بدین معنا که شما باید سخت افزار اضافی تری را خریداری کنید.

کافی شاپ مبتنی بر رویداد (Litespeed):

در کافی شاپ مبتنی بر رویداد، هر کارمند در خدمت مشتریان متعدد است. یک کارمند مسئول دریافت سفارشات و گرفتن پول می باشد و سفارشات را به سایر کارمندان منتقل می کند.

در اینصورت کارمند در مثال قبل در بخش ثبت به تمام ده مشتری به موقع میرسد، زیرا همه را او باید انجام دهد، سفارشات را می گیرد به مسئول مربوطه اعلام می کند و در نهایت پول را از مشتری می گیرد. در همین حال، سایر کارکنان کلیه سفارشات را آماده می کنند.

در این شرایط مشتری که صورتحساب خود را پرداخت کند منتظر می ایستد، ضمن اینکه کارمندان لازم نیست بین کارهای متفاوت سوئیچ کنند و سرعت سرویس دهی بالا می رود زیرا هر کارمند یه کار روتین و تکراری را انجام خواهد داد. در این صورت در زمان سرویس دهی صرف جویی می شود.

این یک راه حل ایده آل است که به خوبی تعریف می شود و بدین شکل کافی شاپ با همان فضای موجود و به بهترین شکل به مشتریانش سرویس می دهد و در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

به همان شیوه، وب سرور LiteSpeed ​​شما پول را صرفه جویی می کند.

با انجام فرایندهای کمتر کارهای بسیاری انجام می شود، سرور شما می تواند بدون نیاز به سخت افزار بیشتر به سرعت تعداد زیادی درخواست را اداره کند.

نتیجه گیری:

طبق تحقیقات بعمل آمده، سرور لایت اسپید می تواند تا ۱۳۰% سریعتر نسبت به آپاچی درخواست ها را هندل کند.

لایت اسپید برای هندل یک درخواست یکی از پروسسورهای خود را درگیر می کند و در نتیجه سرعت CPU را افزایش می دهد و حافظه کمتری نسبت به Apache مصرف می کند؛ آپاچی با مدل مبتنی بر فرایند برای محتویات استاتیک مانند تصاویر، CSS و HTML مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس : 34220129 - 017

info@javangostar.ir