پلتفرم اپن استک چیست / مزایا و کاربرد Openstack


اپن استک (Openstack) برنامه ای است که بیانگر cloud میباشد و درواقع مجموعه ای از نرم افزارها برای مدیریت پردازش ابری Public و Private میباشد و درواقع به واسطه این برنامه میتوانید به بهترین شکل ممکن منابع را روی مجازی ساز خود کنترل کنید.

لازم است بدانید که این نرم افزار نوپا و جوان قابلیت پیاده سازی روی بسیاری از مجازی سازها از جمله موارد محبوب Hyper-V، vSphere،kvm، xen، openvz را دارد و می توان گفت که تنها منحصر به یک سخت افزار خاص نمی باشد.

شرکت های توسعه دهنده OpenStack کدام ها هستند؟

اغلب شرکت های بزرگ حوزه فناوری مانند Red Hat, VMware, Cisco, IBM, Intel, Oracle و … در لیست توسعه دهندگان OpenStack دیده می شوند.

چه شرکت هایی از OpenStack استفاده می کنند؟

اوپن استک خود مجموعه ای از چندین پروژه است که در کنار یکدیگر قابلیت های محصولات سرویس دهندگان بزرگ مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و … را ارائه می کند.

ماموریت OpenStack (اپن استک) چیست؟

با OpenStack می توانید ماشین های مجازی تولید کنید که شبیه روش های دیگر مجازی سازی سخت افزار است، اما بطور اختصاصی به یک برند خاص سخت افزار و یا نرم افزار وابسته نیست.

اپن استک یک ابزار متن باز است، به این معنی که هر فردی که آن را انتخاب کند، می تواند به کد منبع آن نیز دسترسی داشته، هر تغییر یا اصلاحی را که مورد نیاز است، اعمال کند و به صورت رایگان، تغییرات اعمال شده را در سطح وسیع تری به اشتراک بگذارد. متن باز بودن آن نیز این امکان را هم می دهد که هزاران توسعه دهنده در سرتاسر جهان می توانند بر روی آن کار کنند و مجموعه نرم افزاری با ویژگی های قوی تر و امن تر تولید کنند.

یکی از مزایای رایانش ابری که باعث سوق دادن کاربران از سرورهای فیزیکی به سرور های ابری شد، قابلیت استفاده از منابع به تناسب نیاز می باشد. اپن استک به شما کمک می کند در صورتیکه در ساعات خاصی از شبانه روز شما به منابع و ترافیک بیشتری نیاز داشته باشید لازم نیست منابع ثابتی را خریداری کنید و تنها نیاز است هزینه منابع مربوط به افزونه خود در همان لحظه و به صورت اتوماتیک را پرداخت کنید، شاید شما در طول دوران سرویس خود دیگر به چنین منابع بالایی نیاز نداشته باشید.

OpenStack این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا ماشین‌های مجازی را (که در ادبیات ابر به آن‌ها نمونه می‌گوییم) به منظور مدیریت یا انجام وظایف مختلف در محیط ابری با مشخصات سخت‌افزاری و شبکه‌ای دلخواه در مدت زمان بسیار کم بسازند.

به طور مثال فرض کنید یک سرویس تحت وب مانند وردپرس روی ۵ ماشین مجازی در حال پاسخ به درخواست کاربران می‌باشد، اگر در این سناریو تعداد درخواست‌های وارد شده به این سرویس بیشتر از حد آستانه‌ای که قبلاً تعریف شده است شود یک ماشین مجازی به این مجموعه اضافه و تعداد ماشین‌های در حال سرویس دهی را به ۶ عدد می‌رساند. و به طور مشابه هنگامیکه بار کاری به حالت قبل برگردد و در یک بازه زمانی مشخص از حد آستانه کمتر بماند ماشین ساخته شده بعد از این مدت مشخص پاک و پیکربندی محیط بروزرسانی می‌شود.

این امکان برای سایت های فروشگاهی در زمان جشنواره تخفیفات که با تعداد بالایی از بازدیدکنندگان مواجه می شوند و به دلیل عدم صرفه مالی، امکان خرید دائم منابع و ترافیک را ندارند بسیار مفید بوده و می توانند در زمان مشخص از طریق اوپن استک به صورت موقت منابع زیادی تهیه کنند و هزینه را به نسبت زمان و میزان استفاده از منابع افزوده شده پرداخت کنند.

در مثال دیگر تصور کنید یکی از کاربران شرکت درخواست افزایش منابع سرویس خود را دارد، اما سرور میزبان منابع کافی ندارد، در این حالت سیستم ادمین میتواند به سادگی سرویس کاربر را در ابر خود به یک سرور دیگر انتقال دهد و جوابگو منابع مورد نیاز کاربر شود، این کار به سادگی در سیستم اوپن استک صورت میگیرد.

مزایای استفاده OpenStack چیست؟

۱- در اوپن استک شما میتوانید منابع تمامی سخت افزار های موجود (cpu, ram, hard, bandwidth) را بصورت یکپارچه مانیتور نمایید.

۲- در اوپن استک تمامی لاگ های موجود در سخت افزار ها بصورت یکپارچه نمایش داده میشود.

۳ – تغییر و نصب سیستم عامل بصورت خودکار

۴- امکان انتقال سرور مجازی از یک سرور به سرور دیگر

۵- اشتراک گذاری منابع در چندین سرور مختلف بصورت یکپارچه بر روی یک سرویس

و …

جالب است بدانید:

یک چیز روشن است: OpenStack انتخاب مناسبی است، در حال حاضر و در آینده. این پلتفرم به طور فعال بر اساس ورودی کاربر بهینه سازی شده و نسخه جدید OpenStack عرضه می شود. این نسخه های جدید شامل ثبات و امنیت بهبود یافته و ارائه ویژگی ها و خدمات جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس : 34220129 - 017

info@javangostar.ir