کلاینت چیست / معرفی انواع کلاینت و مزیت آنها


کلاینت چیست ؟ اوایل دهه 80 میلادی کلاینت با ورود تجهیزات شبکه و سرور به بازار، وارد دنیای کامپیوتر شد. کلاینت که در لغت به معنای مشتری ترجمه شده است نوعی نرم افزار یا دستگاه رایانه ای می باشد که مدام از یک طرف با مشتری و از طرفی دیگر با سرور در ارتباط است و برای ارسال و دریافت درخواست های مابین کاربر یا همان مشتری و سرور ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کلاینت چیست

کلاینت چیست

انواع کلاینت ها:

کلاینت ها شامل سه (3) دسته می شوند که در ادامه مختصرا به معرفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

کلاینت فربه یا همان ضخیم ( Thick Client or Fat Client ):

این نوع کلاینت وابستگی شدیدی به سرور ندارد، در واقع بصورت مداوم با سرور در ارتباط نیست و به تنهایی از قابلیت های بسیار زیادی برخوردار می باشد و می توان گفت که بسیاری از فرایند های پردازی را خود به تنهایی انجام می دهد.

برای مثال: میتوان از جستجوی یک سایت در مرورگر نام برد، در این مورد پس از لود وب سایت یا برنامه، تمامی اعمال به تنهایی توسط کلاینت انجام خواهد شد و نهایتا در پایان عملیات اطلاعات مربوطه روی سرور save می شود و اطلاعات با عموم به اشتراک گذاشته خواهد شد.

مزیت استفاده از این نوع کلاینت ها:

نیازی نیست تا بصورت مکرر با سرور در ارتباط باشند و نهایتا می توان به این نتیجه رسید که با کاهش ترافیک بسیاری روی سرور رو به رو می شویم و از جنبه مثبت دیگر می توان به استفاده از سرورهای با سخت افزار های بسیار ساده تر نیز استفاده نمود.

کلاینت های لاغر یا همان ( Thin Client ):

این نوع، از کوچکترین کلاینت ها محسوب می شوند که بسیاری از اعمال مورد نیاز آن توسط سرور ها انجام می گردد. در واقع کلاینت های لاغر عکس نوع فربه یا ضخیم وابستگی بسیار شدیدی به سرور دارند.

برای مثال: می توان گفت این نوع کلاینت ها تنها قادر به نمایش نتیجه دریافتی از سرور هستند و حتی توانایی ذخیره اطلاعات هم ندارند و این کار نیز توسط سرور صورت می پذیرد( دقیقا عکس کلاینت های نوع فربه ).

کلاینت های نوع مرکب یا همان( Hybrid Client ):

در بالاتر ما دو نوع از کلاینت ها را معرفی کردیم( فربه و لاغر )، در این حالت می توان گفت کلاینت های مرکب ترکیبی از دو نوع کلاینت فربه و لاغر می باشند.

اینگونه کلاینت ها پردازش ها را بدون کمک سرور و کاملا بصورت داخلی انجام خواهد داد اما برای نگهداری داده ها و نتیجه نیز به کمک سرور کاملا نیاز دارند.

2 پاسخ به “کلاینت چیست / معرفی انواع کلاینت و مزیت آنها”

  1. مانی گفت:

    ممنونم از شما مطلب کام و جامعی است

  2. مریم گفت:

    مطلب خیلی جامع و مفیدی بود ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس : 34220129 - 017

info@javangostar.ir