ریدایرکت سایت و انواع مختلف ریدایرکت آدرس سایت


ریدایرکت دامنه سایت یا تغییر آدرس سایت از یک دامنه به دامنه دیگر یا همان انتقال دامنه سایت از آدرسی به آدرس دیگر که آن را با نام ریدایرکت می شناسیم درواقع یکی از موارد بسیار مهم در امر مدیریت وب سایت یا کسب و کار می باشد. اگر تصمیم به تغییر دامنه سایت خود گرفته اید یا اگر تصمیم دارید آدرس یکی از صفحات سایت خود را به آدرس جدیدی تغییر دهید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ریدایرکت صحیح آدرس های صفحات مختلف سایت درواقع یکی از همان نکات بسیار مهمی است که هر مدیر سایت حرفه ای باید به آن تسلط کامل داشته باشد و به بهبود رتبه سایت خود یا ترافیک سایت کمک کند.

ریدایرکت سایت چیست ؟

ریدایرکت در دنیای مجازی یا اینترنت به معنای انتقال یا اگر بخواهیم خیلی دقیق تر در مباحث آی تی به آن بپردازیم می شود انتقال کاربر یا موتورهای جستجوگر از یک آدرس اینترنتی به یک آدرس اینترنتی دیگر. لازم است بدانید عمل ریدایرکت سایت کاملا اتوماتیک صورت میپذیرد، البته با توجه به تنظیمات از پیش تعیین شده روی هاست سایت.

فرض کنید شما صفحه ای با آدرس www.domain1.ir روی سایت خود دارید و می خواهید کاربران را از آن به آدرس دیگری مثل www.domain2.ir منتقل کنید، ریدایرکت دقیقا این کار را برای شما انجام خواهد داد، برای این منظور هم افزونه هایی برای سی ام اس های مختلف نظیر وردپرس طراحی شده است و هم قطعه کد هایی نیز ارائه شده است که می توانید در سایت خود از آنها استفاده نمایید( البته فارغ از اینکه می توانید برای این منظور از هاست سایت نیز ایتفاده کنید ).

ریدایرکت سایت چه زمانی کاربرد دارد ؟

شما در دو حالت زیر می توانید از عملیات بسیار هوشمندانه ریدایرکت روی آدرس های وب سایت خود استفاده نمایید:

  1. زمانیکه بخواهید آدرس اصلی سایت و همه ی لینک های داخلی سایت خود را به آدرس جدیدی تغییر دهید، بعنوان مثال: تغییر آدرس www.domain1.ir به آدرس دامنه www.domain2.ir و یا…
  2. زمانیکه بخواهید فقط آدرس لینک های برخی از مطالب یا بعبارتی صفحات داخلی سایت خود را تغییر دهید.

برای همین منظور به علت آنکه با مفهوم دقیق ریدایرکت و کاربرد آن و همچنین با انواع ریدایرکت و چگونگی استفاده از آنها بهتر آشنا شوید در ادامه به معرفی انواع مختلف ریدایرکت و توضیحاتی پیرامون آنها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع ریدایرکت آدرس سایت :

کاربرد های ریدایرکت های مختلف آدرس های سایت ها کاملا باهم متفاوت می باشند، جالب است این نکته را نیز بدانید که ریدایرکت نوع 301 ( انتقال دائمی و همیشگی صفحه سایت از یک آدرس اینترنتی به آدرس اینترنتی دیگر ) و ریدایرکت نوع 302 ( انتقال موقت ادرس صفحه سایت به آدرسی جدید ) از انواع بسیار پرکاربرد برای وبمسترها و مدیران وب سایت ها نیز می باشند.

ریدایرکت 301 یا همان ریدایرکت دائمی ( ریدایرکت همیشگی ):

در این نوع ریدایرکت آدرس صفحات سایت همواره ارزش صفحات سایت حفظ خواهند شد، این یعنی چه؟ یعنی اگر یکی از صفحات سایت شما از بازدید و ترافیک بسیار بالایی برخوردار باشد و تصمیم به تغییر آدرس آن صفحه گرفته باشید در این لحظه ریدایرکت نوع 301 به داد شما خواهد رسید.

وقتی برای ریدایرکت ادرس قدیمی صفحات با ارزش سایت به آدرس جدید از ریدایرکت 301 استفاده نمایید دیگر ارزش قبلی آن صفحه و بازدید و ترافیک آن نیز کاهش نمی یابد و حفظ می گردد، پس این ریدایرکت 301 کاملا مناسب برای حفظ سئو سایت و سالها رنج و تلاش شما به کمکتان خواهد آمد.

بنابراین حالا که با پرکاربردترین نوع ریدایرکت آشنا شده اید پیشنهاد می شود از مطلب آموزش کار با ریدایرکت 301 هم نیز دیدن فرمایید، این مطلب می تواند برای شما بسیار کاربردی و مهم باشد.

ریدایرکت 302 یا ریدایرکت موقت :

اما ریدایرکت 302 چیست؟ فرض کنید که ناچارا میخواهید آدرس صفحه ای سایت را تغییر دهید یا مدتی از دسترس خارج کنید، در اینصورت زمانیکه مخاطبین شما وارد صفحه مورد نظر شوند با خطای 404 مواجه خواهند شد، مشکل زمانی بزرگ می شود که آدرس این صفحه از دیتابیس موتورهای جستجوگر نظیر گوگل ، یاهو یا بینگ یا … پاک شوند.

ریدایرکت 302 دقیقا همان راهکار فوق العاده ای می باشد که در این لحظه به داد شما و سایتتان خواهد آمد، در این حالت دیگر نه از نمایش ارورهای 404 ترسناک به کاربران خبری خواهد بود و نه از حذف شدن آدرس صفحه مربوطه از دیتابیس موتورهای جستجو که برابر با حکم مرگ سایت می باشد و نه از بی ارزش شدن اعتبار صفحه مربوطه.

ریدایرکت 302 به موتورهای جستجوگر می فهماند که صفحه مورد نظر بصورت موقت از دسترس خارج شده است یا تغییر آدرس داده شده است و همیشگی نیست، به همین علت نیز آدرس اولیه ارزشش نزد موتورهای جستجوگر حفظ خواهد شد و آدرس جدید نیز در دیتابیس موتورهای جستجوگر به معنای موقف شناخته می شود.

** نکته بسیار مهم در استفاده از ریدایرکت 302:

هنرگز این نکته مهم را فراموش نکنید که موتورهای جستجوگر بسیار حساس و پیشرفته می باشند، پس از ریدایرکت 302 هرگز برای مدت زمان های طولانی استفاده نکنید، در غیر اینصورت موتورهای جستجوگر با این نوع ریدایرکت به مانند ریدایرکت 301 برخورد خواهند کرد.

ریدایرکت 307 یا همان HTTP 1.1 Only:

رفتار ریدایرکت307 مشابه ریدایرکت302 می باشد، اما بین این دو تنها یک تفاوت یا فرق بسیار کوچک و در عین حال اساسی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

همانطور که می دانید اینترنت بر پایه HTTP بنا شده که شامل ورژن های 1.0 و همچنین 1.1 می باشد و جالب است این را نیز بدانید که ریدایرکت302 در هردو نسخه ی 1.0 و 1.1 نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

ریدایرکت302 در نسخه 1.0 با وضعیت Moved Temporarily صفحات را انتقال می دهد که به معنای انتقال موقت است و اما در نسخه 1.1 با وضعیت FOUND که به معنای یافت شه می باشد صفحات سایت را منتقل می کند.

اما در مقابل آن ریدایرکت نوع 307 تنها در ورژن 1.1 و در وضعتیت Moved Temporarily در مرورگرها پاسخگو می باشد. این به این معنا می باشد ریدایرکت 307 درواقع نصف ریدایرکت 302 می باشد، پس توجه داشته باشید که بهترین تصمیم در انتخاب ریدایرکت استفاده از ریدایرکت 301 و یا ریدایرکت 302 می باشد.

ریدایرکت Meta Refresh :

این نوع ریدایرکت نیز بصورت حالات قبلی برای ریدایرکت آدرس سایت مورد استفاده قرار میگیرد اما سرعت آن به نسبت نمونه های پیشین بسیار پایین تر می باشد و از نظر سئو بسیار کم ارزش تر می باشد و بخشی از اعتبار و ارزش صفحات سایت شما را منتقل خواهد کرد.

نمایش صفحه ( اگر تا چند ثانیه دیگر بصورت خودکار وارد نشدید، اینجا کلذیک کنید ) روی سایت :

این نوع ریدایرکت دقیقا همان نوع ریدایرکت Meta Refresh می باشد، و این نیز جالب است که بدانید از این نوع ریدایرکت در تکنیک های سئو کلاه سیاه توسط سئوکاران استفاده می گردد.

ریدایرکت نوع Rel=Canonical :

اینوع ریدایرکت که از آن بعنوان ریدایرکت مستقیم سایت یاد می شود با استفاده از کد Rel=Canonical و قرارگیری در متاستگ های سایت فعال می گردد و اصلا به مانند دیگر نوع ریدایرک سایت نیازی به ریسپانس کد ندارند.

در این حالت موتور جستجوگر یا مرورگر صفحه‌ای را درخواست می‌کند و نهایتا با Status Code 200 برخورد می کند و شروع به برسی صفحه ی مورد نظر می کند که متوجه تگ rel=canonical در متا تگ‌های سایت خواهد شد.

البته جالب است بدانید که مرورگزها اهمیت چندانی به این تگ نمی دهند ، اما در مقابل زمانیکه موتورهای جستجوگر تگ rel=canonical را شناسایی می کنند متوجه اصلی نبودن صفحه مورد نظر خواهند شد.

که نهایتا موتور جستجوگر صفحه مورد نظر را ایندکس نخواهد کرد و مجددا در جای دیگری به دنیال صفحه اصلی خواهد گشت، همانطور که همیشه به این نکته اشاره میکنیم، موتورهای جستجوگر به خصوص گوگل از هوش مصنوعی بسیار بالایی برخوردار می باشد پس هیچوقت سعی نکنید که آن را گول بزنید که اینکار به ضرر خودتان تمام خواهد شد.

زمان استفاده از تگ rel=canonical برای ریدایرکت :

زمانی باید از این تگ برای ریدایرکت آدرس سایت استفاده کنید که تصمیم دارید هر دو ادرس مربوطه برای مخاطبین و بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد اما برای ایندکس تصمیم دارید که یکی از آنها در موتورهای جستجوگر ایندکس شوند.

پس اگر محتوای تکراری در سایت خود دارید یا اینکه از صفحه ای دو بار در سایت خود ایجاد کرده اید می توانید از این تک ریدایرکت بسیار پرکاربرد نیز استفاده نمایید.

یک پاسخ به “ریدایرکت سایت و انواع مختلف ریدایرکت آدرس سایت”

  1. […] آموزش ریدایرکت دامنه سایت ، ریدایرکت هاست سایت در دایرکت ادمین ، ریدایرکت در دایرکت ادمین | اگر تصمیم دارید در هاست دایرکت ادمین آدرس اصلی دامنه سایت خود را به آدرس دامنه دیگری منتقل کنید پیشنهاد می شود این آموزش مربوط به هاست دایرکت ادمین را دنبال کنید. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس : 34220129 - 017

info@javangostar.ir